Priority ve vzdělávání
Mateřskou školu vnímáme jako edukační prostředí, které vytváří situace k celistvé a všestranné kultivaci dětské osobnosti a rozvíjení potencialit v oblasti kognitivní, afektivní a psychomotorické. Již Komenský školu vnímal jako „dílnu lidskosti“, jejíž kultivační funkce byla spjata s úsilím o tělesný, duševní a mravní vývoj dítěte. V naší mateřské škole budeme v následujících létech klást důraz na tyto preferované oblasti:
Zdravé pohybové aktivity
Záměrem zdravých tělovýchovných aktivit je podporovat růst a neurosvalový vývoj dítěte. Podporovat fyzickou pohodu. Zlepšovat tělesnou i pohybovou zdatnost a zdravotní kulturu. Vést děti ke zvládání jednoduché organizace pohybových činností a zásad bezpečnosti při těchto aktivitách.
V naší mateřské škole jsme si pro oblast pohybových činností stanovili tyto cíle:
- Rozvoj pohybových schopností a zdokonalování dovedností v oblasti hrubé i jemné motoriky (koordinace a rozsahu pohybu, dýchání, koordinace ruky a oka apod.), ovládání pohybového aparátu a tělesných funkcí
- Rozvoj fyzické i psychické zdatnosti
- Osvojení si poznatků o těle a jeho zdraví, pohybových činnostech a jejich kvalitě
Děti při cvičení vnímají radost z vlastní pohybové činnosti a využívají ji pro tělesnou a duševní pohodu, proto v mateřské škole volíme tyto formy a přístupy:
- Formy tělovýchovných chvilek a relaxačních aktivit v průběhu dne
- Formy sportovních a pohybových her uvnitř MŠ i při pobytu venku
- Formy řízených i individuálních tělovýchovných aktivit
- Individuální přístup
- Respektování věkových zvláštností a pohybových možností dětí
- Respektování potřeb dítěte
Do řízených zdravých prohybových činností budeme denně zařazovat tyto aktivity:
- Lokomoční pohybové činnosti (chůze, běh, skoky a poskoky, lezení), nelokomoční pohybové činnosti (změny poloh a pohybů těla na místě) a jiné činnosti (základní gymnastika, turistika, sezonní činnosti, míčové hry apod.)
- Zdravotně zaměřené činnosti (vyrovnávací, protahovací, uvolňovací, dechová, relaxační cvičení)
- Hudební a hudebně pohybové hry a činnosti
Vzdělávací nabídka:
- Dechová gymnastika – nácvik prodlouženého nádechu a výdechu
- Jóga pro děti a prvky jógy
- Zdravé pohybové aktivity – cvičení se švihadly a overbaly
- Netradiční pohybové aktivity – cvičení na velkých míčích, dětský aerobik
- Turistické vycházky
- Sportovní aktivity na školní zahradě
- Sportovní aktivity na Oranžovém hřišti a ve sportovním areálu v městském parku
-
Výchova ke zdraví
RVP PV formuluje jako jednu z klíčových kompetencí (kompetence činností a občanské) schopnost dítěte ukončující předškolní vzdělávání dbát na osobní zdraví a chovat se odpovědně s ohledem na své zdraví. Dílčí vzdělávací cíle uvádějí, že pedagog u dítěte podporuje osvojení si poznatků a dovedností důležitých k podpoře zdraví a také vytváření životních návyků a postojů jako základů zdravého životního stylu.
Zdraví patří k nejvýznamnějším hodnotám života každého člověka. Zdravý životní styl je jeden z determinantů zdraví. Zahrnuje zdravou výživu, tělesnou aktivitu a duševní hygienu. Součástí je také prevence zdraví a úrazů.
Výchova ke zdraví je efektivní, pokud jde o činnost systematickou a soustavnou, cílenou do oblasti zdravotní, psychické, sociální, a založenou na osobní účasti každého člověka. Cílem výchovy ke zdraví je, aby každý jedinec v jakémkoliv věku pečoval o své zdraví. Právě v předškolním věku si děti nejsnáze osvojí návyky, dovednosti a chování podporující zdraví. V naší MŠ děti seznamujeme s preventivními programy Zdravá pětka, Abeceda zdraví, Pohybem ke zdraví, navštěvují nás i studenti se stomatologickým preventivním programem.
- vedení dětí k péči o zdraví, včetně osobní hygieny a správných hygienických návyků - edukace smrkání
- upozorňování na možnost nebezpečí úrazů – prevencí je stanovení pravidel bezpečného chování v MŠ a jejím okolí
- prevence nemocí: čističky a zvlhčovače vzduchu, častý pobyt venku
Tělesné aktivity podporující zdravý životní styl v MŠ (pohyb jako součást péče o zdraví):
- ranní cvičení, tělovýchovné chvilky, podpora spontánních pohybových aktivit
- zdravotní cviky, cviky na podporu správného držení těla
- dětská jóga, cvičení na RHB balónech, s masážními míčky aj.
- Zdravá výživa je zajištěna ve spolupráci s kuchyní naší MŠ, naším záměrem je:
- seznamovat děti s tím, co je zdraví prospěšné a jaké důsledky na zdraví má nezdravé stravování, uvědomělé preferování racionální výživy (pyramida zdravé výživy)
- každodenní nabídka čerstvé zeleniny a ovoce, její zařazování do jídelníčku
- eliminovat používání potravin s prodlouženou trvanlivostí, uzeniny, omezit slazení nápojů. Častěji zařazovat bezmasá jídla a nahradit je zeleninovými. Nabízet dětem tmavé a celozrnné pečivo, ovocné čaje.
- upřednostnit především luštěniny, drůbeží, sójové, rybí maso a zeleninová jídla a saláty
- podporovat a dodržovat pitný režim, a to zejména u dětí, které nemají velkou potřebu pít. Za tímto účelem dětem podávat zejména ovocné čaje, džusy a vitamínové nápoje, nabídnout neslazené pití. Děti mají k dispozici denně také nabídku čisté vody a mléka.
Vytváření kladného vztahu k životnímu prostředí
- pomáhat dětem pochopit, že jsou součástí životního prostředí, v němž existuje mnoho vzájemných vztahů, a že ho svým chováním a postoji mohou spoluvytvářet a ovlivňovat
- vytvářet u dětí základní hygienické a sociálně-kulturní návyky ve vztahu k životnímu prostředí, probouzíme kladný vztah k přírodě, k výtvorům lidské práce i k lidem samotným
- učit děti pochopit správné a nesprávné chování člověka k životnímu prostředí (především k přírodě), smysl a důvod třídění odpadu
Naším záměrem je:
- aby děti nabyly vlastní zkušeností s přijímáním určitých hodnot a poznatků emotivním způsobem, tzn. přímými zážitky:
- péče o školní zahradu, pěstitelské práce na záhonech
- vytváření příjemného prostředí, péče o květiny, stromy a keře
- péče o živočichy (veverky a ptáky u krmítka)
- u dětí pěstovat chuť chránit přírodu i životní prostředí, ve kterém žijí, pozorováním živočichů na školní zahradě (veverky, ptáci, hmyz apod.)
- třídění odpadu, sběr papíru.
Předčtenářská gramotnost
Předškolní období je nejdůležitějším obdobím v životě dítěte, kdy se kromě jiných dovedností, utváří i vztah ke čtení a vzdělávání. Dovednost čtení je velmi důležitá činnost pro budoucí učení. Období, než se dítě naučí číst a psát, bývá označováno jako předčtenářská gramotnost.
V RVP PV je Čtenářská gramotnost obsažena v oblasti Dítě a jeho psychika, v podoblasti Jazyk a řeč (konkrétně jako: osvojení si některých poznatků a dovedností, které předcházejí čtení i psaní, rozvoj zájmu o psanou podobu jazyka). Bohatá vzdělávací nabídka, která stojí na práci s literárními texty všech žánrů (říkanky, básničky, báje, pohádky, rozpočítadla, hádanky i jazykolamy), ke které by měla patřit i radost z četby, vede k naplnění dílčích cílů, a tím i kompetencím k učení a komunikativní kompetenci.
Literární činnosti v mateřské škole jsou plánované, cílevědomé, navazující a soustavné. Jejich základním stavebním kamenem je práce s příběhem. A to nejen ve formě četby, která přikládá jistý význam přečtenému textu (např. estetické prožívání, sémantické přijetí a interpretace textu, což je činnost, která má sociální a symbolickou hodnotu), ale i ve formě samotné práce s knihou, která hodnotově i sociálně orientuje, zařazuje do světa a pomáhá dítěti se v něm vyznat. Čtenářská gramotnost je celoživotně se rozvíjející vybavenost člověka vědomostmi, dovednostmi, schopnostmi, postoji a hodnotami potřebnými pro užívání všech druhů textů v různých individuálních a sociálních kontextech.
I v naší mateřské škole učitelky děti podporují v dovednostech vedoucích k nácviku čtení, věnují velkou pozornost práci s knihou, rozvíjejí grafomotoriku, sluchovou a zrakovou diferenciaci, fantazii, myšlení, řeč, komunikační dovednosti, procvičují paměť, pozornost, porozumění textu, apod. V průběhu školního roku navštěvují děti divadelní představení, městskou knihovnu či dramatizují pohádky.
Do vzdělávací nabídky dětem během každodenních aktivit v mateřské škole zařazujeme:
- denní četbu dětem
- povídání a vyprávění (práce s textem, příběhem, dokončování příběhů s otevřeným koncem)
- nabídka prohlížení knih s různorodou tematikou
- samostatné vyjadřování (diskuze, sdělování názorů, zážitků).
- hry se slovy (počáteční hláska, rozvoj fonetického sluchu, rytmizace slov, určování počtu slabik, rozvíjení slovní zásoby).
Rádi bychom, aby v naší mateřské škole vzniklo „pouto“ mezi námi a rodiči. Zapojili jsme se do programu „Celé Česko čte dětem“ a proto se snažíme do čtení a k pozitivnímu vztahu ke knihám zapojit i rodiče dětí.
Předmatematická gramotnost
Předmatematické představy se prolínají téměř všemi aktivitami a činnostmi v životě předškolního dítěte, jsou vázány jak na běžný život dítěte, tak na jeho činnosti v MŠ. Předmatematickou gramotnost tvoří propojení několika dílčích schopností a dovedností z oblasti hrubé a jemné motoriky, zrakového a sluchového vnímání, prostorové orientace, orientace v čase a také oblasti řeči (rozvíjení představ o množství, práce s pojmy a vztahy, porovnávání, třídění podle určitých kritérií a tvoření skupin, uspořádání a řazení prvků) a v neposlední řadě také schopnost koncentrace na úkol a s tím související krátkodobá paměť. Rozvíjení tohoto typu gramotnosti je důležité pro všestranný rozvoj dítěte a jeho pozdější připravenost k vyučování matematice ve škole.
Vzdělávací nabídka:
- Manipulativní činnosti spojené s verbálními podněty a budováním pojmů (porovnávání, řazení, třídění, určování množství, pojmenovávání tvarů)
- Činnosti zaměřené na získávání schopnosti orientace v prostoru s verbálními podněty a budováním pojmů na předmětech, těle, obrázcích (nahoře/dole/vpravo/vlevo atd.)
- Činnosti zaměřené na vnímání času, uvědomění si posloupnosti s verbálními podněty a budování pojmů (nejdříve, později, dny v týdnu, roční období, denní časové úseky)
- Činnosti zaměřené na zrakové vnímání a paměť (zraková diferenciace, analýza a syntéza, zraková paměť)
- Činnosti zaměřené na koordinaci „ruka – oko“ (labyrinty, obtahování), rytmizace
- Činnosti zaměřené na sluchovou pozornost a krátkodobou paměť
Rámcové cíle předmatematické výchovy v MŠ v souladu s RVP PV:
Kompetence k učení, k řešení problémů (např. k řešení myšlenkových i praktických problémů dítě užívá logických, matematických i empirických postupů, pochopí jednoduché algoritmy řešení různých úloh a situací, zpřesňuje si početní představy, užívá číselných a matematických pojmů, vnímá elementární matematické souvislosti), komunikativní a činnostní kompetence.
V MŠ se při vzdělávací nabídce zaměříme:
- Cesta ke slovní úloze (práce s pojmy, s představou, obrázky, manipulace s předměty)
- Kvantifikace neurčitá (zastoupení množství: málo/hodně, víc…) a určitá (počet: číslovka a jednotka)
- Pochopení celku a jeho částí
- Rozlišování mezi důležitým a nepodstatným, mezi možným a jistým. Hodnocení: co je pravda / co není pravda, pochopení negace individuálních jednoduchých výroků.
- Hledání společných vlastností, registrování závislosti a pravidelnosti u pozorovaného.
Využíváme především tyto metody řešení matematických úkolů:
- Třídění (intuitivní, vědomé, vědomé plné – podle kritérií např. barva, tvar)
- Uspořádání, řazení (kvantitativní, rozměrové, časové, časoprostorové, prostorové)
Polytechnická výchova
Podpora zájmu dětí o technické, přírodovědné obory a o tradiční řemesla se stala v posledních letech celospolečenským tématem.
Polytechnická výchova v RVP PV je zakotvena v kompetencích k učení.
K dosažení těchto kompetencí budeme v naší mateřské škole zařazovat:
- námětové hry s pracovním obsahem
- praktické činnosti uvádějící dítě do světa technických zaměstnání, řemesel a povolání (ve spolupráci se SOU, rodiči)
- praktickou manipulaci s některými pomůckami, nástroji a netradičními materiály
- vzdělávací nabídku obohatí také pokusy a objevy (ve spolupráci s Vyškovskou hvězdárnou)
Hlavními cíli polytechnického vzdělávání dětí v naší mateřské škole je:
- Vytváření a fixování správných pracovních postupů a návyků
- Podporování touhy tvořit a práci zdárně dokončit
- Používání netradičních materiálů a technik jejich zpracování
- Rozvoj myšlenkového potenciálu dětí (myšlenkové aktivity, komunikativních dovedností, týmové spolupráce a také formování osobnosti dítěte, pokusy)
- Rozvíjení poznatků o technice (osvojení používání základních nástrojů, nářadí a pomůcek a poznávání různých druhů materiálů).
- Rozvíjení dovednosti řešení problémů (rozvíjení tvořivého myšlení a kooperativní učení).
- Rozvíjení schopnosti hodnocení a sebehodnocení (vytváření kladného vztahu k technice a k práci a rozvíjení technických zájmů)
Vzdělávací nabídka:
Polytechnická výchova se bude promítat do integrovaných bloků „Kutil“ a „Badatel“ a jejich témat v TVP.
Předpokládaná témata:
- Optika: mikroskop, dalekohled, fotoaparát, lupy, kaleidoskop, brýle s různými barevnými filtry, optické klamy
- Meteorologická stanice: teploměr, vlhkoměr, barometr, větrník
- Míry: dřevěný skládací metr, posuvné měřítko, provázek, dřevěné pravítko, pravoúhlý trojúhelník
- Váhy: závaží, elektronická váha, vodováha
- Tělesa: modely těles (odměrný válec)
- Čas: stopky, budík, minutka, přesýpací hodiny
- Voda: trychtýře, odměrky, filtry, zkumavky, nádobky, síta, pipety, brčka, houby, hadříky, stříkačky, potravinářské barvy
- Vzduch: větrníky, balónky, bublifuky
- Světlo: baterka, luminiscenční samolepky, odrazky
- Magnetismus: magnety, magnetické skládanky
- Matematika: méně – více, hrací kostky, hliněné kuličky, kostky na „Člověče nezlob se“
- Statická elektřina: balónky, brčka, mikrotenové sáčky
- Materiál: smirkový papír různých hrubostí, látky syntetické a bavlněné, dřevo, kov, plast, srst, papír, sklo, savé a nesavé materiály
- Nářadí: kladivo, kleště, nůžky, šroubováky, hřebíky, matice, šrouby, pilníky, drátky, připínáky, svěrák, držák
- Pomůcky: lepidlo, izolepa, tužka, blok, zvýrazňovač, špejle, pinzeta, průhledné nádoby různých velikostí, sítko, štětce, hadříky, baterie, obrázky se šipkami, piktogramy, igelitový ubrus, fólie, gumičky, gumy, houbičky, píšťalka, butony s nápisem „Kutil“, „Badatel“
Ve třídách se postupně doplní centra aktivit o tyto pomůcky dle finančních možností školy.
Seznamování s cizím jazykem – angličtina
RVP PV definuje jako jednu z klíčových komunikativních kompetencí vědomí dítěte o tom, že se lidé dorozumívají i jinými jazyky, a o možnosti se jim učit. Současně že dítě ukončující předškolní vzdělávání má vytvořeny základní předpoklady k učení se cizímu jazyku.
V naší mateřské škole bychom děti rádi s angličtinou seznamovali zábavnou formou, aby měly možnost si k ní vytvořit pozitivní vztah. V předškolním vzdělávání se nejedná o cílenou výuku cizího jazyka, ale spíše o seznamování se s cizím jazykem formou nenásilného začleňování v průběhu vzdělávacího procesu tak, že se angličtina stane co nejpřirozenější součástí běžného života a činností dětí. Samozřejmě budou respektována vývojová specifika dětí této věkové skupiny a seznamování s angličtinou bude přizpůsobeno jejich fyziologickým, kognitivním, sociálním i emocionálním potřebám. Charakteristická specifika předškolních dětí (na rozdíl od dětí školního věku), tj. jejich spontánnost, schopnost napodobovat a ochota zkoušet všechno, co se dá, je současně i jejich předností při procesu osvojování cizího jazyka, který je podvědomý. Mateřská škola přináší výhodu v tom, že simuluje přirozené prostředí, kde se mohou děti uvolnit a přijímat cizí jazyk jako zábavu. Proces seznamování s tímto jazykem bývá postaven na multisenzoriálním přístupu – děti při něm zapojují všechny smysly. Motivací je zaujatý pedagog, jehož zaujetí a nadšení potom děti zrcadlí. Metodou je hra, zábava, obměňující se aktivity vedoucí k veselí. Simulaci bilingvního prostředí tvoří česky mluvící učitelka a anglicky mluvící např. maňásek. Angličtina může nenásilně prolínat každodenními činnostmi ve třídě (prokládání aktivitami, bilingvní pojmy).
Tyto aktivity (paralelní k hlavním vzdělávacím blokům) nejsou zaměřeny výhradně na jazykovou složku, ale jsou zaměřeny na celkový rozvoj dítěte v kontextu cizího jazyka: ovládání těla, rozvíjení motoriky, vzájemnou komunikaci (verbální i neverbální), porozumění sdělovanému, vyjadřování emocí, kooperativní chování, prosociální chování ve skupině atd. Aktivity zahrnují různé pohybové hry, písničky, pohybové vyjádření hudby, emocí, výtvarné aktivity i kognitivní činnosti (třídění do skupin, rozlišování barev, určování počtu).
Vzdělávací nabídka:
- Zábavné aktivity formou hry – pohybové hry, písničky, použití hraček, maňáska, obrázků, vizuálních pomůcek, dramatizace zábavných příběhů (porozumění obsahu).
- Navazování komunikace = pozdrav, dovednost představit se, spolupracovat
- Písničky s pohybem (hudba, písnička) – cílem je aktivní zapojení dětí, poslech, pohyb, prožitek a zaujetí jako součást osvojování jazyka. Rituály – hello / bye-bye.
- Reakce na jednoduché pokyny a signály = pohyb těla (pokyny – pojďte sem / tam, sednout, vstát, tlesknout, skákat, běhat atd.), rozvoj slovní zásoby (pasivně i aktivně)
- Práce u stolečků – kresba, pracovní listy, manipulační činnosti přizpůsobené individuálním odlišnostem dětí, rozvíjení tvořivosti (hledání dalších možností)
Předpokládaná témata, která budou nabízena souběžně s hlavními vzdělávacími bloky TVP:
Základní barvy, počítání, lidské tělo, zvířata, hračky, oblečení, jídlo, počasí, vybavení domácností (třídy), profese, oslavy a svátky během školního roku atd.