Průběh přípravy (pedagog + odborník) – 2 hod. (datum osobního setkání v MŠ: 4.9.2019)
Společné naplánování průběhu projektového dne v MŠ pedagoga a odborníka z praxe.
- Příprava výchovně vzd. činnosti, příprava informací, které budou dětem předány, metody pracovních činností, příprava plánu praktických činností při návštěvě v MŠ.
Průběh projektového dne 27.9.2019:
- Příchod odborníků na polytechnickou výchovu
- Prezentace průběhu projektového ve třídě dětem. Paní učitelka seznámila děti s bezpečností při práci s nářadím, s kterým budou pracovat.
- Následovala ukázka nářadí a povídání s odborníky – předání informací dětem o nářadí, se kterým budou pracovat (pilky, brusné papíry, akuvrtačky).
- Ukázka nářadí, popis jak správně s nářadím zacházet. Dbát na bezpečnost.
- Děti se rozestoupily na své pracovní místo u pracovních stolů, byly jim rozdány pomůcky (balsová prkénka 10 mm, šablony, tužky). Odborníci a paní učitelka pomáhali radou a drobnou dopomocí dětem.
Činnosti, do kterých se děti zapojily praktickou formou:
- Děti si obkreslily podle šablony palubu a kajutu na balsová prkénka.
- Lupénkovou pilkou vyřezaly oba předkreslené tvary, smirkovým papírem obrousily do hladka.
- Po vyřezání slepily oba tvary disperzním lepidlem k sobě.
- Připravily si plachtu a vlajku z tvrdého papíru a barevnými fixy vyzdobily.
- Pomocí akuvrtačky a vrtáku 3 mm si vyvrtali otvory na stěžeň (špejli) a plachtu.
- Samostatně pak navlékly plachtu na stěžeň a přilepily vlajku a vrchol stěžně.
- Stěžeň ukotvily do paluby a přilepily. Celý model pak vyzdobily fixy.
- Na závěr si uklidili pomocí smetáčku a lopatky své pracovní místo.
Praktický výstup projektového dne: děti samostatně pracovaly s nářadím, učily se zručnosti a technickému myšlení
Reflexe využitých metod a vlivu na výsledky dětí:
Společně s odborníky z praxe jsme se shodli na tom, že děti získaly nové dovednosti při práci s nářadím.
Zhodnocení použitých metod výuky :
- vysvětlování (výklad) - děti byly vedeny k pochopení a osvojení si jádra sdělení a se zaujetím poslouchaly o používaném nářadí a o způsobu práce s ním.
- rozhovor – použitý řízený rozhovor – dětem byly podávány otázky, na které děti odpovídaly, ale také volný rozhovor, kdy odborník či učitelka odpovídaly dětem na jejich dotazy - děti téma velice zaujalo a ptaly se převážně na názvy nářadí a použité materiály.
- názorně-demonstrační metody - předvádění (demonstrace) – dětem bylo zprostředkováno prostřednictvím smyslových receptorů zapojit vjemy a prožitky, pozorování – děti velice zajímalo, jak se pracuje s jednotlivým dílenským nářadím. Předvádění odborníka jak pracuje dílenským nářadím a jaké ochranné pomůcky používá, děti zaujalo. A umožnilo také děti seznamovat s jevy, které jsou při jejich přímé zkušenosti nebezpečné (např. řezání, broušení, zatloukání), na jehož základě se děti učily pracovní postupy pozorovat, zpřesňovat vnímání a vyvozovat závěry ze zjištěných faktů.
- hmatové a další podněty k jejich praktické činnosti – učitelka vedla pohyby dětí při řezání, zatloukání
- dovednostně-praktické metody - napodobováním přebíraly děti určité způsoby zacházení, manipulování a experimentování umožnilo dětem s nářadím a materiály samostatné manipulovat hledat, zkoušení a objevování svých smyslů a děti činnosti vykonávaly se zaujetím.
- aktivizující metody – učitelka vedla děti k řešení problémů situační metodou (řešením problému vycházejícího z reálného pracovního postupu), inscenační metodou se děti staly účastníky edukačního procesu a byly sami aktéry pracovních postupů, didaktické hry - hry s lodičkami, které si vyrobily, byly spjaté s rozvojem manipulačních dovedností, přizpůsobené pedagogickým cílům a byly v rámci projektu velice účinné.
Zhodnocení použitých forem výuky:
- hromadná forma výuky – byla vhodně použita při motivaci, rozhovoru, ale i při didaktických hrách
- individuální forma výuky – realizována při vzdělávací nabídce a plnění určitých úkolů s učitelkou či odborníkem při situacích a úkolech, které to vyžadovaly
- forma spontánních aktivit – byla velice vhodně zvolena při volných hrách se zapojením odborníka a jeho odborným výkladem.
Celkově lze říci, že děti téma velice zaujalo, bylo pro ně zpestřením běžného života v mateřské škole.
|